Nedan följer en kort beskrivning av de områden inom
vilka Svensk Elitfotboll bedömer föreningens verksamhet.
A Värdegrund
och mål med akademin
Område A fokuserar på hur
föreningen arbetar med sin värdegrund, hur föreningens strategi och mål har
formulerats
och kommunicerats, samt hur utvecklad samverkan är mellan
A-lagsverksamheten och akademin.
B Spelarutbildning
En central del i Område B
är spelarutbildningsplanen, vilket omfattar både själva planen och hur den
utförs i verksamheten.
Föreningen bedöms utifrån det stöd man erbjuder i form
av utbildning och medicinskt stöd, men även omfattningen av
tävlingsverksamheten, inklusive internationella matcher.
C Ledarorganisation
Område C är det mest
centrala avsnittet i bedömningen och omfattar olika roller, individers
utbildning, erfarenhet och grad
av involvering i verksamheten. Bedömningen om
fattar även tillgång till specialister, typ fys- och målvaktstränare såväl som
tillgång
till sjukgymnast. Vidare i vilken utsträckning det finns personer med uttalat
ansvar för värdegrund samt rekrytering
av spelare och tränare/ledare.
D Faciliteter
Tillgången till olika
faciliteter, främst planer och hallar för spel utgör en central del av område
D.
E Skolsamverkan
Akademin förväntas arbeta
tätt tillsammans med skolan och klubbens skolsamverkan bedöms inom såväl
grundskola som
gymnasium.
F Samverkan
med andra klubbar
Samverkan med andra
klubbar är en viktig del för akademin och föreningen förväntas ta ett ansvar
för att skapa nätverk och
sprida kunskap om fotbollsutbildning för att främja
såväl intresse som förmågan att bedriva en verksamhet med hög kvalitet.
G Sportsliga resultat av Akademin
Det sportsliga resultatet bedöms utanför område A-F och fokuserar på spelare som utbildats och tränats i akademiverksamheten
och senare fortsatt sin karriär i klubbar i elitsammanhang (Div 1 och högre).